Apa Dosaku "Perjuangan Sybil Kathigasu" (2010) SDTV 720p

Sinopsis : Apa Dosaku mengisahkan kehidupan seorang wirawati semasa penjajahan Jepun. Sybil Kathigasu, seorang jururawat dan bidan bersama keluarganya, terpaksa melarikan diri ke Papan bila Ipoh ditawan Jepun.

Di situ, Sybil dan suaminya mendirikan klinik untuk merawat orang di Papan. Bila diminta untuk merawat guerila yang menentang Jepun, Sybil memberi kerjasama dan komitmen sepenuhnya kepada perjuangan mereka.

Selepas beberapa tahun, penglibatan Sybil didedahkan kepada Jepun dan dia sekeluarga ditangkap.
Jepun menyeksa Sybil dan suaminya untuk mendapatkan maklumat mengenai operasi gerila, namun mereka tetap dalam pendirian mereka, dan tidak berkerjasama.

Sybil mengalami kecederaan parah tetapi diselamatkan bila Jepun menyerah kalah.dibintangi oleh Elaine Daly sebagai Sybil Kathigasu, Paranee Damodaran (Dr AC Kathigasu), Beto Kushyairi (Mat Yunus), Zahiril Azim (Rahmat), Cheryl Samad (Hamidah) dan Khatijah Tan (Mak Som).
Sybil lebih daripada itu kerana jururawat berani itu adalah seorang yang bijak selain percaya kepada keadilan serta Tuhan.

"Dia boleh membuat perancangan. Oleh kerana Jepun telah mengepung bandar ini, bagaimana kita mengatasi halangan ini? Siapakah yang boleh membantu dan memastikan sekeluarganya selamat? Siapa mereka yang dirasakan kurang membantu?

SCREENSHOOT
Release date : 2010
Pengarah : Bernard Chauly
Pelakon :  Zahiril Adzim, Venus Marie Beals, Elaine Daly, Paranee Damodaran, Peter Davis, Doppo, Beto Kusyairy, Lash Mokhtar, Cheryl Samad, Carmen Soo, Alaina Stephen, Khatijah Tan, Mark Teh, Brian Yap
Production Companies : Red Communications Sdn Bhd

DOWNLOAD LINK : Uptobox

Ulasan

Catat Ulasan