Adiwiraku (2017) HDTV 1080p

Filem yang hanya menelan belanja sebanyak RM600,000 ini hanya mengambil tempoh dua minggu sahaja untuk melakukan penggambaran dengan tiada sebarang gimik mahu pun kesan khas, sebaliknya ia hanya sebuah jalan cerita yang jujur yang datang dari hati. 

Berdasarkan kisah sebenar, filem ini turut menampilkan pelajar sebenar daripada SMK Pinang Tunggal, iaitu sekolah yang berjaya menang dalam pertandingan 'choral speaking' pada tahun 2015.

Diarahkan oleh Eric Ong dan skrip oleh Jason Chong, filem ini turut membawa pulang trofi Pelakon Wanita Terbaik menerusi Sangeeta Krishnasamy dan Cerita Asal Terbaik menerusi Jason Chong. 

Ia berkisarkan tentang sekumpulan pelajar dari sekolah di pinggir Kedah di mana hampir kesemua mereka tidak boleh bercakap atau membaca dalam Inggeris dengan betul, tetapi di bawah bimbingan guru Inggeris, mereka berjaya menjadi juara dalam pertandingan 'choral speaking'. 

Ketika di malam kemuncak FFM 29, Cinema Online berpeluang menemubual pengarah, Eric Ong dan penulis skrip Jason Chong yang berkongsi pengalaman dan aspirasi dalam menghasilkan filem ini.


SCREENSHOOT
Bahasa: Melayu
Sarikata: Inggeris / Melayu / China
Klasifikasi: P13
Tarikh Tayangan: 9 Mac 2017
Genre: Drama
Durasi: 2 Jam 2 Minit
Pengedar: Empire Film Solution
Pelakon: Sangeeta Krishnasamy, Xavier Fong, Wan Azlyn, Farra Safwan, Ahmad Adnin Zidane, Irdina Tasmin, Balqis Sani, Rizal Fahmi
Pengarah: Eric Ong

DOWNLOAD: Uptobox

Ulasan